Podobne w tej kategorii

Wymiar
30,2 x 28,5 cm
Technika
wydruk pigmentowy/papier
Sygnatura
sygn. u dołu: „Zbigniew Libera”; sygn., dat. i opisany na odwrocie na wklejce: „LEGO. CONCENTRATION CAMP / 1996 / 4 [cyfra w kole] / Zbigniew Libera / 5/10”
Datowanie
1996
Dodatkowe informacje
u dołu: Wydrukowano w „Magenta” sp. j. 13.08.2004 Zbigniew Libera – LEGO. Concentration Camp 1996 set: 5/10;na odwrocie nalepka z danymi drukarni
Oferowany projekt pudełka przedstawiający eksperymenty medyczne lub tortury (potocznie nazywane Mengele) nie był do tej pory w publicznej sprzedaży. Wydruki projektów okładek do zestawu „Lego. Obóz koncentracyjny” posiada w swoich zbiorach m. in. warszawska Zachęta.
Jeden z najbardziej znanych i kontrowersyjnych projektów artystycznych lat 90. Nazywany jest ikoną polskiej sztuki współczesnej, nie tylko ze względu na wykorzystanie niekonwencjonalnej formy artystycznej, ale i gwałtowną, międzynarodową reakcję, jaką wzbudził. „Lego. Obóz koncentracyjny”, powstały w 1994 roku, składa się z cyklu fotografii i siedmiu opakowań klocków lego, z których można zbudować modele obozu koncentracyjnego przedstawione na opakowaniach. Oprócz tego wykonano również wydruki graficzne samych opakowań, sygnowane i oznaczone przez artystę. Za pomocą standardowych zestawów klocków z drobnymi modyfikacjami (podarowanych zresztą przez firmę Lego – stąd napis na pudełkach: „This work of Zbigniew Libera has been sponsored by Lego” – za co firma chciała wytoczyć artyście proces), Libera pragnie zwrócić uwagę odbiorcy na kwestie władzy, represji i samej racjonalności, która może zostać wykorzystana do skrajnie negatywnych działań. Projekt wymienia się jako jedną z „zabawek” Libery - obiektów, poprzez które autor chciał zwrócić uwagę na formy socjalizacji we współczesnym świecie.
Szokujące zestawienie symbolów zabawy i śmierci, przedstawione zostało z wykorzystaniem znanego produktu kultury masowej. Artysta proponuje odbiorcy produkt z rozpoznawalnym logo, jednoznacznie kojarzący się z dziecięcą beztroską i kreatywnością. Odbiór pracy zostaje jednak zaburzony po przyjrzeniu się zestawom, jakie proponuje artysta. Warstwa wizualna i znaczeniowa wprowadza odbiorcę w zakłopotanie. Forma i treść wywołują mocny dysonans. Prowokacja artysty nie miała na celu pokazania lekceważącego, prześmiewczego stosunku do tematu Zagłady, o co często się ją posądza. Wymierzona była w reguły społeczeństwa konsumpcyjnego.
„Lego. Obóz koncentracyjny” został zaprezentowany szerokiej publiczności podczas wystawy „Urządzenia korekcyjne” w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski w 1996 roku. Wywołał mocną reakcję nie tylko w Polsce, ale i poza granicami kraju, przyczyniając się do wznowienia dyskusji o Holocauście jako temacie w sztuce.